1402/4/11
امروزه ضرورت آموزش
زبان، خصوصا زبان انگلیسی که به عنوان زبان بین المللی شناخته شده و در
تمامی رشته های تحصیلی می توان وجود آن را مشاهده کرد، ثابت شده است. از این رو
بازار کار برای افرادی که دارای تسلط کافی به زبان انگلیسی بوده روز به
روز رونق یافته و علاقه مندانی را برای تاسیس موسسات آموزشی به خود جذب نموده است.
در همین زمینه روزنامه جام جم البرز با رضا اسحاقی جردوی، مدیر متبحر و اخلاق مدار
آموزشگاه های زبان جردوی گفتگویی اختصاصی انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه
به تفصیل می خوانید:
درخصوص
فعالیتهای تخصصی خود در حوزه آموزش زبان توضیح فرمایید.
موسسه ما در حوزه
آموزش زبان فعالیت دارد. همچنین در ارائه خدمات حضوری و آنلاین برای کودکان و
بزرگسالان پیشتاز و پیشگام است. ما در بیش از ده شعبه در مناطق مختلف شهر تهران از
جمله ملارد، اندیشه، شهریار، صفا دشت و منطقه ۲۲ با بیش از ۶ هزار نفر زبان آموز
فعالیت میکنیم. هدف و چشمانداز ما در این مجموعه، آموزش زبان انگلیسی به گونه ای
است که زبان آموزان بتوانند آن را مانند زبان مادری به خوبی فرا بگیرند. این
مسئله، یک چالش بزرگ در ایران است، زیرا بسیاری از آموزشگاههای زبان از کتابهای
مبتنی بر ترجمه استفاده میکنند و بیشتر آموزش آنها بر یادگیری کتابها متمرکز
است. در آموزش و پرورش ما، دانشآموزان از
سن ۷ سالگی شروع به یادگیری زبانهای انگلیسی، عربی و قرآن میکنند. با این حال،
مشکل اساسی در آموزش زبان انگلیسی در کشور این است که بسیاری از دانش آموزان به
علت روشهای غلط یادگیری، پس از گذراندن دوران دبیرستان، با وجود دانش لغات کافی،
توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را ندارند و در زمینه مکالمه و زبان محاوره
ناتوان هستند. این چالش در دانشگاهها نیز وجود دارد، چرا که بسیاری از دانشگاهها
فقط سه یا چهار واحد زبان دارند.
برای بهبود
آموزش زبان انگلیسی در کشور چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟ لطفا راهکارهای خود را واکاوی
و تشریح کنید.
اکثر فارغالتحصیلانی
که مهارت ترجمه زبان را دارند و در زمینه آموزش زبان در موسسات مختلف تجربه دارند،
موفق هستند. در مقابل، افرادی که آموزش زبان را در موسسات نیاموخته اند، پس از
فارغالتحصیلی با چالشهایی مواجه می شوند. آنها ممکن است مهارتهای مطالعه، گرامر
و ترجمه را داشته باشند، اما نتوانند به خوبی صحبت کنند. این موضوع، یکی از
بزرگترین چالشهای زبان آموزی در ایران است. به نظر بنده، آموزش و پرورش باید نسبت
به بیان خوب دانش آموزان توجه و تمرکز داشته باشند. همچنین نمره آنها باید بر
اساس آزمونهای شفاهی لحاظ شود. در کتابهای درسی، باید توجه و مداقه بیشتری نسبت
به مکالمه صورت گیرد و تمرکز معلمان و دبیران تنها بر روی گرامر نباشد . فضای آموزش
و پرورش باید به گونه ای باشد که دانشآموزان نیازهای اولیهشان را بیان کنند. در
کل، رویکرد کتابهای درسی و مولفان باید بر روی مکالمه و سی دی های آموزشی متمرکز
باشد تا دانشآموزان بیشتر بشنوند، مکالمه کنند و بدین طریق در آنها خلاقیت ایجاد
شود. متاسفانه، برخی از آموزشگاههای ما به روشهای نادرستی دستور زبان و گرامر را
آموزش میدهند و زبانآموزان پس از چند سال هنوز مهارت بیان محاوره ندارند. بسیاری
از دانشجویان ما پس از طی مدارج عالی در رشتهی خودشان، در صورت تسلط بر زبان،
موفقتر عمل میکنند. بسیاری از افراد برجستهی کشور، با زبان انگلیسی آشنا نیستند.
در حالی که تمامی مقالات و جزوات در کشورهای دیگر به زبان انگلیسی نگاشته شده است.
در هر حوزه و دانشگاهی که بخواهید در خارج از کشور وارد شوید، باید به زبان
انگلیسی مسلط باشید تا بتوانید با دیگران تعامل برقرار کنید. متأسفانه هنوز برخی
افراد، ضرورت فراگیری زبان انگلیسی را درک نکردهاند و به دلیل عدم حضور گردشگران
در ایران، کسی به دنبال یادگیری زبان نمیرود. در کشورهای همسایه، حتی رانندگان
نیز به زبان تسلط دارند، اما در کشور ما به دلیل عدم آموزش زبان، این مهم با مشکل مواجه
می شود و رانندگان توانایی برقراری ارتباط با مسافران خارجی را ندارند. بنابراین،
به نظر بنده ضرورت فراگیری زبان انگلیسی
بسیار مهم است و همه باید به این زبان بین المللی مسلط باشند.