دکتر فاطمه اسپندی، مدیر مجتمع فنی و حرفه ای جوان:

استانداردهای آموزشی باید مطابق آخرین تقاضای بازار و بخش بین الملل باشد

1402/4/11

سازمان فنی و حرفه ای کشور با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای مهارت آموزی افراد فاقد مهارت و یا ارتقاء مهارت افراد شاغل تاسیس شده است. دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز آموزشی مختلفی از جمله: مراکز ثابت، شعب شهری، روستایی، زندان، پادگان، صنایع و دانشگاه ها بوده که به تربیت نیروی ماهر در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی می پردازد. با همین رویکرد روزنامه جام جم البرز با این مدیر مجرب گفتگویی اختصاصی و ویژه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

ضمن معرفی خود، در خصوص سوابق تخصصی مجتمع آموزشی تان توضیح فرمایید.

بنده در مقطع فوق دکترای شیمی تجزیه، تحصیلات خود را به پایان رسانده ام. دارای فعالیت مستمر در موسسه تحقیقاتی وزارت کشاورزی هستم. همچنین در سمت استادی نیز مشغول تدریس می باشم. یکی از مجموعه های آموزشی تاسیس شده ما، مجتمع فنی و حرفه ای جوان است. موسسه فرهنگی هنری جوان علم گستر نیز با مدیریت بنده از سال ۸۳ آغاز به کار نموده است.

از دغدغه های موجود در این حوزه توضیح فرمایید.

یکی از دغدغه های صنف ما امنیت شغلی می باشد. افراد باید با برخورداری از آرامش ذهنی، سرمایه خود را در این مسیر هزینه کنند تا بتوانند وارد بازار کار شوند‌. مسائل جانبی مانند: مراجعه به بیمه و مالیات نباید مانع امر خطیر آموزش شود، زیرا مساله آموزش بسیار حائز اهمیت است‌.

به روز نبودن استانداردهای آموزشی یکی دیگر از معضلات این حوزه به شمار می رود. استانداردهای آموزشی باید مطابق آخرین تقاضای بازار و بخش بین الملل باشد. زیرا هنرجویان جوان ما در فضای مجازی به دنبال کسب علم  و مهارت به روز هستند، اگر ما در این امر با سرعتی آهسته پیشرو باشیم، جامعه آموزشی دچار آسیب می شود و افراد جامعه بالاجبار از مسیر های جایگزین آموزش می بیند. در این حرفه نباید موازی کاری وجود داشته باشد. به عنوان مثال: برنامه ریزی های بسیاری برای دوره تابستان انجام می شود، اما در مقابل سازمان های مختلف بدون اخذ مجوز و استاندارد های لازم و حتی بدون داشتن نیروی آموزشی متخصص اقدام به تدریس می کنند. این امر در نهایت موجب آسیب به موسسات دیگر می شود.

چه راهکارهایی را برای پیشبرد اهدافتان در این حوزه ارائه می دهید؟

جهت بهره مندی بهتر از ظرفیت منابع انسانی، باید افرادی که در زمینه های مهارتی، دانشگاهی فارغ التحصیل می شوند و حتی افرادی که در آموزشگاه ها موفق به اخذ دیپلم می شوند، برایشان جایگاهی ویژه در نظر گرفته شود. در این صورت مشخص می شود که در کدام بخش می توانند فعالیت داشته باشند.

میل باطنی بنده این است که تمام هنرجویان تحت آموزش به مراکز مهم و سرشناس معرفی شوند. یکی از علل بیکاری جوانان عدم وجود مهارت آموزی است‌. هرچه میزان کسب مهارت افزایش یابد، به تبع آن تعداد کمتری، جوان بیکار خواهیم داشت. امیدوارم این موضوع با اطلاع رسانی صحیح بررسی شود و معضلات ما از طریق مجلس پیگیری شود.

عملکرد رسانه را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. اولین گام مهم برای انسان آگاهی است. فردی که آگاه باشد، همواره سعی دارد رفتاری صحیح داشته باشد و از اشتباه دوری کند. اگر نتوانیم بستری جهت اطلاع رسانی دقیق و همچنین ارتباطی صحیح ایجاد کنیم، فرد آموزش پذیر به بن بست می خورد. هنرجویان باید از فعالیت مراکز آموزشی اطلاع داشته باشند.

به عنوان سخن پایانی چه توصیه ای برای مخاطبان جام جم البرز دارید؟

در زندگی، عمر و توان انسان ها ارزش بسزایی دارد. نمی توان منکر پیشرفت علم شد. اگر عملکرد انسان ها درست باشد دیگر نیاز به هوش مصنوعی ضروری نخواهد بود. هرچه فعالیت انسان ها بیشتر باشد، هوش و عملکرد بهتری خواهند داشت. این ورزیدگی موجب کسب عقیده می شود. خداوند موهبتی به ما عنایت کرده است که می توانیم هر مساله نهفته ای را حل کنیم‌. بهتر است دیدگاه خود را برای کل جامعه بشری باز کنیم و همواره افق های دور دست را بنگریم. یادگیری علم در زندگی تاثیر بسزایی دارد؛ پس باید انتخابی درست و هدفمند داشته باشیم. بنده مردم عزیز ایران را قلبا دوست دارم و از اینکه اوقاتم  درکنارشان سپری می شود حال بهتری پیدا می کنم.

 

برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "