دکتر محمود سلیمانی دودران،متخصص پاتولوژی و مدیریت آزمایشگاه بهستون:

اولین اصل سلامت زندگی، اعتدال است

1402/4/12

پاتولوژی در اصل به معنای آسیب شناسی است و به مطالعه و شناسایی اختلالات عملی و تغییرات ساختاری بافت‌ها می‌پردازد .به ‌طور کلی آسیب شناسی عبارت از مطالعه بیماری‌هاست و به عنوان شاخه‌ای از علم پزشکی به‏ بررسی علل پیدایش بیماری‌ها و عوارض ناشی از آنها می‌پردازد. از همین رو روزنامه جام جم البرز با دکتر محمود سلیمانی دودران، متخصص پاتولوژی و مدیریت حاذق و مجرب آزمایشگاه بهستون، گفتگویی اختصاصی و ویژه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

در خصوص تاثیر سلامت زندگی بر افراد جامعه توضیح فرمایید.

اولین اصل سلامت زندگی، اعتدال است. در صورت رعایت اعتدال در زمینه های گوناگون، انسان از هرجهت موفق خواهد بود. روش علمی مبتنی بر شواهد است و هر فردی می تواند این نتایج را بدست آورد و روز به روز به سوی نتایج بهتر هدایت شود.

هرگز نباید در زندگی احساس ناامیدی کنید زیرا تاثیر منفی بر سلامت جسم و روح خواهد داشت. در کنار تمرین مستمر باید تلاش کنید که  امروزتان با دیروز متفاوت باشد. در همه اجزای زندگی نیز جانب اعتدال را رعایت کنید.

 انواع آزمایش قند خون را واکاوی و تشریح کنید.

اگر مکانسیم بدن به درستی کار کند می تواند قند را کنترل کند. بدن ما در مقابل معینی از قند واکنش نشان می دهد. انواع آزمایش قند شامل: آزمایش قند ناشتا که یک تا دو ساعت بعد از صرف صبحانه انجام می شود. یک آزمایش نیز میانگین و متوسط سه ماه را نشان می دهد. اگر عدد آن ۶/۴ باشد بسیار مطلوب و زیر ۵/۹ نشان دهنده حالت طبیعی است. بعد از چهل سالگی نیز باید به صورت مرتب آزمایش قند خون تکرار شود.

اگر زودتر چکاپ انجام دهید هزینه های کمتری برای درمان می پردازید وطول درمان نیز کمتر خواهد بود.

از تفاوتهای طب مدرن و طب سنتی توضیح فرمایید.

در طب جدید تعریف یکسانی برای سردی و گرمی وجود ندارد و در حوزه طب سنتی، چهار مزاج برای انسان قائل هستند.از دیدگاه بنده این مسائل بر روی جزئیات اثر دارد. در گذشته افرادی که بر علوم کهن تسلط داشتند، بسیار دقیق تر بودند و براساس ابزار موجود، تقسیم بندی می کردند. بعنوان نمونه: خرما از انرژی بالایی برخوردار است. در برخی افراد، موز ممکن است عاملی حساسیت زا باشد. در بدن جوش هایی وجود دارد که ممکن است براساس تغییرات هورمونی رخ دهد. غدد عرق ما در نواحی روی سر، زیر بغل وغیره است. همچنین ترشحاتی دارند که عدم رعایت بهداشت موجب مسدود شدن راه خروجی آنها می شود و در نهایت منجر به بروز عفونت می شود. در علم ما این احتمال وجود دارد که شاید جوش زدن براساس یک واکنش آلرژیک باشد. در هرصورت باید در زندگی معتدل باشید و از لحاظ غذایی، فعالیت جسمی و روحی باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

ارزیابی جنابعالی از عملکرد خصوصی و دولتی بخش درمان چیست؟

هر کسب و کاری دارای دو وجه اقتصادی و فنی می باشد. اگر هر دو مورد دیده نشود، شاهد کسب و کاری ناموفق خواهیم بود که‌ در طولانی مدت محکوم به نابودی است وحذف می شود. متاسفانه در حال حاضر بخش اقتصاد درمان کاملا محروم و مهجور مانده است. دولت خود را مسئول درمان مردم می داند و این کاملا طبیعی است. دو ساختار درمانی در کشور وجود دارد که یکی  وابسته به دولت و دیگری وابسته به بخش خصوصی است. در کشور ما هردو مورد با یکدیگر در حال توسعه و رشد هستند. به روزهای سخت اقتصادی رسیده ایم و در اوضاع مطلوبی قرار نداریم.

چه توضیحی در زمینه تعرفه های این حوزه دارید؟

در بخش تعرفه گذاری باید ابتدا نرخی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود‌. نرخ سود را همیشه بانک مشخص می کند. دولت چون موظف به خدمت رسانی است تعرفه را بسیار کمتر تنظیم می کند که جوابگو نیست.

همچنین در مراکز دولتی بسیاری از تست ها انجام نمی شود. به علت قیمت گزاف مواد مصرفی، باید تعرفه مناسبی در نظر گرفته شود و دولت باید به صورت واقع بینانه نرخ گذاری را انجام دهد. فردی که سرمایه نداشته باشد بسیاری از نیاز هایش را حذف می کند. ممکن است نیازهای اساسی آن شخص حذف شود. در نهایت اصل بر این است که زندگی بر پایه توجه به سلامت روح و جسم طی شود.

برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "