لادن قلابدوز، مدیر گالری نقاشی قلابدوز:

یادگیری هنر، انتها ندارد

1402/4/22

در ایران گالری ها نقش مهم و موثری را در ارتباط با فارغ التحصیلان هنر و هنرمندان نوظهور ایفا می کنند. این گالری ها به مرکز مهمی برای حرفه ای ها و شکل دادن به روابط هنرمندان و منتقدان و رسانه ها بدل شده اند. در سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۷۶ گالری در ایران فعالیت کرده اند ، این گالری ها به نسبت سال ۱۳۹۰ ، بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است که هم کیفیت و هم تنوع آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. روزنامه جام جم البرز، گفتگویی اختصاصی با لادن فلابدوز، مدیر توانمند و خلاق گالری نقاشی قلابدوز داشته است که در ذیل می خوانید:

چه چالش‌هایی در حوزه هنر و آموزش آن وجود دارد؟ 

بنده به مدت ۲۷ سال، تحت نظر استادان مجرب در حوزه هنر، در حال یادگیری بوده‌ام. از نظر من، یادگیری هنر، بی انتها ست. همچنان زمینه‌های بسیاری برای بهبود و تکمیل مهارت‌های هنری وجود دارد. اما در حال حاضر، چالش اصلی ما در این حوزه، تفاوت مفهومی هنر نسبت به ۲۰ سال پیش است. در گذشته، آموزش هنر از مرحله طراحی شروع می‌شد، اما امروزه، جوانان صبور نیستند و تمایلی به یادگیری اصول هنر ندارند. به علاوه، همکاران ما در این حوزه، به دانش‌آموزان در مورد طراحی، تدریس اصولی ندارند و هنرجویان به درستی در نمی یابند که در ابتدا باید اصول طراحی را یاد بگیرند. 

اینجانب به شدت معتقدم که همه تخصص‌ها باید به صورت اصولی تعلیم داده شوند. ورود به یک حوزه بدون یادگیری مبانی و اصول، هدر رفتن زمان و تلاش را موجب می‌شود. به همین دلیل، همیشه به هنرجویان خود می گویم که اگر به  هنر علاقه‌مندند، باید صبور بوده و تلاش کنند تا به موفقیت برسند. هیچ کس نمی‌تواند به سرعت موفق شود و برای رسیدن به موفقیت، تلاش پیوسته و صبر و شکیبایی نیاز است. 

ارزش والای هنر را چگونه به هنرجویان خود یادآور می شوید؟ 

هنر، بسیار بیشتر از یک تجارت است و با روح و روان افراد در ارتباط می باشد. همیشه به هنرجویان خود می‌گویم که باید از مسیر لذت برده و هدف آنها نباید رسیدن به یک مقطع خاص باشد. متأسفانه، ما از تولیدات خارجی برای مواد اولیه هنری استفاده می‌کنیم، زیرا کیفیت آنها بسیار بالاست. به عنوان یک هنرمند پاستل با ۱۶ سال سابقه کار، باید از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنم تا به کادر خوب بنشینند، اما متأسفانه اجناس ایرانی کیفیتی ندارند. برای کسب سود بیشتر، کیفیت کارها بسیار پایین است و این باعث خراب شدن رنگ ها می‌شود. 

به نظر شما، چطور می‌توان از رسانه‌ها برای حمایت بیشتر از هنرمندان استفاده کرد؟ 

رسانه می‌تواند با اطلاع‌رسانی‌های خود، مسئولین را برای حمایت بیشتر از هنرمندان و تفکیک بین هنر اصیل و هنر بیزینسی، تشویق کند.




برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "