1398/286977
امیر حسین حسنی
1400/1/5
فاطمهٔ آجرلو متولد ۱۳۴۵ در تهران می باشد. در دو دوره هفتم و هشتم نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است. ایشان دارای مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت است. آجرلو در حوزه علمیه نیز تحصیل کرده و پیش از انتخابش به سمت نمایندگی مجلس، مسئول بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج و مسئول بسیج دانشجویی واحد خواهران استان تهران نیز بودهاست.
خبرنگار جام جم البرز: با فاطمه آجرلو در دفتر کارش قرار گذاشته ایم. جایی که فاطمه آجرلو در آن جا کار می کند و محل ملاقات هایش نیز هست. نزدیک به یک ساعت حرف می زنیم. درباره آن چه در این روزهای انتخاباتی می گذرد. آجرلو با این که سرما خورده است، اما طفره نمی رود. می گوید ادامه دهیم. در روزهایی که خانم آجرلو برای مجلس نو نگران است و می گوید:«قدرت نظارتی نماینده ها را چه شده است؟»
درگیر گفتگو هستیم که خانم آجرلو، عطسه وسرفه می کند، پشت عطسه و سرفه! خانم آجرلو! شما دو دوره نماینده مجلس بوده اید. مبادا کنار بکشید، تجربه های شما حتما این روزها برای استان کارساز است. مبادا که از ناملایمات برنجید، محکم بایستید و راهشگا باشید برای کسانی که می خواهند به میدان انتخابات مجلس بیایند. مبادا ناملایمات شما را آزار دهد.
از خودتان بگویید. چه می کنید؟
عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و تدریس می کنم. با دانشجوهایم ارتباط خوبی دارم، آن ها هم با من توانسته اند ارتباط منطقی داشته باشند. از آن جایی که من یک روانشناس هستم، طبیعتا با دانشجوهایی کار می کنم که در ابتدای این راه هستند. این رشته دقیقا نیاز روز جوانان است. سر کلاس تمام این موارد مطرح می شود. من هم در حد توان و دانشم جواب می دهم. در کنار تدریس، کلینیک مشاوره و روانشناسی هم دارم. مراجعه کنندگان زیادهستند. به همین خاطر با مردم در ارتباطم. مشکلاتشان را می دانم. در حد توانم آن ها را کمک می کنم.
شما دو دوره نماینده مجلس بوده اید. این روزها هم حال هوای کشور انتخاباتی است. لطفااز مجلس دهم بگویید و از قدرت نظارتش، و از مجلس نو بگویید که چگونه باشد تا در مسیر درست حرکت کند.
برای شروع بحث مان بهتر است به عقب برگردیم. گویا هر چه از مجلس اول فاصله گرفته ایم، تراز نمایندگان که همان تراز انقلاب اسلامی است، می آید پایین. هم چنین تراز دانش، تراز قانون گذاری و ... به نظر می رسد دچار غفلت شده ایم در قانون انتخابات! حتما شاخص هایی که باید برای کاندیدا شدن بگذاریم، غنی نیست. ببینید تنها شاخص داشتن مدرک تحصیلی است. ورود به دانشگاه و گرفتن مدرک تحصیلی خیلی سخت نیست. می شود به راحتی دانشگاه رفت و مدرک فوق لیسانس و بالاتر را گرفت. خیلی ها با داشتن مدرک فوق لیسانس بیکار هستند. آن ها جایی شغل گیر نمی آورند، تصور می کنند پس می شود نماینده مجلس شد. در مجلس اوایل انقلاب، یکی از نمایندگان، مقام معظم رهبری بودند. حالا تصور کنید که این مجلس چقدر غنی بوده است. ببینید این مجلس چقدر قدرتمند بوده است. شما آن دوران را ببینید که مجلس آن دوران چقدر از نظر نیروی انسانی توانمند بوده. این نیروها شرایط را متفاوت می کند برای تصمیم گیری، به طور حتم قانونی که از این مجلس به تصویب می رسد، دارای دوام و قوام زیادی می باشد. این می شود قانون.
حالا می پردازم به مقایسه مجلس دهم با مجالس گذشته. مجلس باید سالم و توانمند باشد. در دوره دهم اگر ما کمیسیون های مجلس را بررسی کنیم خواهیم دید که تخصصی ترین کمیسیون هایی که باید برای سرنوشت مردم و آینده ی کشور تصمیم سازی و تصمیم گیری کنند توسط کسانی مدیریت می شوند که هیچ گونه تخصصی در آن زمینه ندارند که اکنون اشاره ای به برخی از این کمیسیون ها می کنم .
- رئیس کمیسیون عمران که مدرک تحصیلی اش دکترای مدیریت پزشکی است .
- رئیس کمیسیون اجتماعی که تحصیلاتش روابط بین الملل است.
- رئیس کمیسیون شورا ها و امنیت داخلی با مدرک مدیریت صنعتی به ریاست این کمیسیون می رسد.
- رییس کمیسیون صنایع با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی .
کمیسیون صنایع قانونگذاری و نظارت و رسیدگی بر لوایح مربوط به صنعت، معدن مخابرات پست پتروشیمی صنایع هوا فضا و ارتباطات و فناوری را عهده دار است حالا شما خود قضاوت کنید آیا می شود با تحصیلات علوم سیاسی سکانداری کمیسیونی وزین و سرنوشت ساز در زمینه اشتعال و تولید خلاقیت و بالندگی را هدایتگری نمود ؟ آیا این جایگاه حساس و تخصصی را نباید به اهل فنّش سپرد ؟! حال ما باید وضعیت سایر امور مربوط به موارد قید شده در بالا از جمله هوا فضا پتروشیمی ...و بررسی کنیم که چه برسر آنها آمده این خود فصلی است که باید حدیثی مفصل خواند از این مجمل .
شما وضع اشتغال را ببینید، وضع بیکاری، وضعیت طلاق به خاطر بیکاری و ... این ها همه مثل حلقه ها در یک زنجیره هستند. نمی شود این ها را نادیده گرفت. دقت کنید که چرا اسلام این همه درباره مدیریت تاکید دارد. این که بتوانیم به موقع آسیب ها را شناسایی کنیم. در کنار آن چالش ها، بحران ها، فرصت ها رانیز همین طور، باید شناسایی شوند و به موقع مدیریت کرد. یک بسیج گری در سطح مدیریت کشور باید داشته باشیم. این ها یک فهم و درکی را می طلبد. که تصمیم گیرنده در این جایگاه عمده ترین نقش را دارد.
ما کمیسیون امنیت داخلی داریم. باید در این کمیسیون کسی بیاید که علوم سیاسی خوانده با شد، مدنیت شهری بداند. این در تمام کشورهای دنیا لحاظ شده است. تخصص و تعهد در تمام دنیا حرف اول را می زنند. با کمی بررسی در مجلس دهم هم می بینیم آن کمیسیون هایی که اعضاء آن تخصص و تعهد دارند، موفق تر هستند. اگر ما رصد کنیم می بینیم قوانینی مصوب می شود، چیزی از آن نمی گذرد که تبصره پشت تبصره برای همان قانون می آید. این ها نمی توانند عصاره فضائل ملت باشند.
در این دوره بعضی از نمایندگان وقتی که پشت تریبون می روند، صحبت هایی می کنند که موجب بهره برداری رسانه های بیگانه می شوند. این ها با استفاده از تریبون مجلس حرف هایی می زنند که بیگانگان به راحتی جرائت ابراز آن را ندارند.
قرار بود که برجام وfatf طبق یک شرایطی پیش برود. مجلس نتوانست از قدرت نظارتی خود استفاده کند، نتوانست دولت را مجاب کند که اگر مفاد برجام توسط دیگران اجرا نشد، دلیلی ندارد که ما محکم پای حفظ برجام بمانیم، در حالی که یکی از وظایف مجلس نظارت بر قراردادها و معاهدات خارجی است. fatf مصوب می شود. نمایندگان به راحتی از وظایف خودشان عبور می کنند، این ها اصلا متوجه نیستند که چه چیزی دارند برای کشور رقم می زنند.
همین جاست که مقام معظم رهبری می فرمایند که ما باید چشممان را باز کنیم و جلوی نفوذی ها را بگیریم. بحث دیگر مجلس که باید حتما در اولویت هم باشد، زندگی روزمره مردم و معیشت آن هاست که البته نمایندگان کار قابل دفاعی از خود باقی نگذاشتند.
رییس کمیسیون انرژی حیاتی ترین بخش کشور با مدرک علوم سیاسی که درادوارقبل با عضویت کمیسیون فرهنگی رییس کمیسیون انرژی می شود ؟!
در این جا روی صحبتم با نمایندگانی است که با افکار و اندیشه های مردم بازی می کنند. در قضیه بنزین که به ناگاه سه هزار تومان شد، مشاهده کردیم که هیچ خبری از کمیسیون انرژی نشد. تصور می کنم که باید در آن روزها حتما کمیسیون انرژی ومجلس ورود می کرد. چرا مجلس هیچ سئوالی از دولت نکرد، سئوال کردن که جزء وظایف ذاتی نمایندگان بود. چرا نظارت نکردید؟ حالا هر کسی تصمیم گرفت، شما چرا نظارت نکردند؟
اگر مقام معظم رهبری مدیریت بحران نمی کردند، اتفاق های بدتر از این می افتاد. نماینده مسئول اتفاق های جامعه است، آیا نمایندگان مسئولیت را به عهده می گیرند. اگر مجلس و دولت به درستی وظایف خود را انجام داده بودند، این اتفاق ها نمی افتادد. ما می دانیم که رهبری در قضیه بنزین مدیریت بحران کردند، ما می دانیم که رهبری برای این که دشمن به نیات پلید خود نرسد. ورود کردند. ایشان بحران را با تدبیر جمع کردند.الان در مورد آلودگی هوا که بخش اعظمی از آن در اثر عدم استاندارد بودن بنزین می باشد نباید نمایندگان مجلس ورود کنند و دستگاه های متولی را مجبور به پاسخ نمایند .
این گفتگو ادامه دارد. در روزهای آینده ما را دنبال کنید.